Generation Y
Generation Y (1985-2009) även kallad för millennium eller millenniegenerationen är en term som först kom i det amerikanska marknads- och media-magasinet Advertising Age
Detta är generationen som i tidiga år ägt en splitterny mobiltelefon, laptop och till och med bil. De konsumerar dock medvetet med omsorg för världen och miljön. De ogillar stress och söker sig gärna till sammanhang där de kan förverkliga sina drömmar. De ställer krav på sin arbetsgivare på så sätt att de vill att jobbet och arbetsplatsen ska vara anpassad efter deras sätt att leva sitt liv.
För generation Y är internet en självklarhet och de tillbringar stor del av sin tid där. Dock uppskattar de även vanlig post eftersom de älskar allt med sitt namn på.
Vi har generaliserat de olika generationerna i denna serie för att skillnaderna som finns ska bli tydliga. Det finns inga vedertagna intervaller för när respektive generation börjar och slutar. Vi har valt samma intervaller som används av Kenneth Gronbach i boken The Age Curve; How to profit From Demographic Storm.
Andra källor är Statistiska Centralbyrån och Datainspektionen samt Wikipedia.