Generation X (1965-1984)
Räknat i antal födslar är denna generation mindre än generationen innan, Baby Boomers, men idag är generationerna nästan lika stora.
Generation X förlitar sig i högre grad på personliga rekommendationer än tidigare generationer gjort men konsumtionsmönstret ser ut ungefär som generationen innan. Generation X tar avstånd från Baby Boomers ”do-or-die”-arbetsmoral, och investerar hellre sin lojalitet i människor än i företag.
De motsätter sig hierarkier och kräver en öppen dialog med alla, oberoende av samhällsställning och titel. Denna generation rör sig i hög grad på internet och i Social medier, framförallt Facebook. Hela 48% av generation X finns på Facebook.
Vi har generaliserat de olika generationerna i denna serie för att skillnaderna som finns ska bli tydliga. Det finns inga vedertagna intervaller för när respektive generation börjar och slutar. Vi har valt samma intervaller som används av Kenneth Gronbach i boken The Age Curve; How to profit From Demographic Storm. Andra källor är Statistiska Centralbyrån och Datainspektionen samt Wikipedia.